[relacja] Jak rozmawiać z mediami?

18 października, Gdański Archipelag Kultury GAK Stacja Orunia

Prowadzący: Marcin Mindykowski
Partner: GAK Stacja Orunia

 

 

Foto:

 

Wideo: II Kongres Kultury Pomorskiej, Jak rozmawiać z mediami? (Spotkanie 18)

 

Jak rozmawiać z mediami? Gdański Archipelag Kultury Stacja Orunia)

Rekomendacje

Główną rekomendacją spotkania było stworzenie narzędzia do całościowej promocji kultury pomorskiej, uwzględniającego różnorodność tematyczną regionalnej kultury.

Szczególnie dotyczy to kultury poza Centrum, która jest słabo znana poza miejscem powstania, a nierzadko także lokalnie. Podczas spotkania została przedstawiona historia trójmiejskiego rynku dziennikarstwa kulturalnego, który systematycznie kurczy się, coraz mniej osób pisze o kulturze, spada jakość materiałów, zanikają w praktyce autorskie wypowiedzi, dominują teksty informacyjne, powstają relacje/opisy zamiast recenzji. Odważne, autorskie wypowiedzi pojawiają się sporadycznie, głównie na portalach i blogach. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest pozycjonowanie kultury w planach wydawców mediów komercyjnych, w których czytalność i klikalność materiałów poświęconych kulturze przegrywa z innymi, głównie polityką i sportem. Dzieje się tak dlatego, że media komercyjne nie mają misji kulturotwórczej. By sytuacja się zmieniła, wydawcą musi być podmiot publiczny. W przypadku kultury regionu naturalnym wydawcą wydaje się być urząd marszałkowski.

Prowadzący Spotkanie w GAK Orunia Marcin Mindykowski zdradził kilka tajników warsztatu dziennikarskiego i zwrócił uwagę na błędy popełniane przez organizatorów kultury i odpowiedzialnych za promocję. Podniesienie jakości materiału dostarczanego dziennikarzom może pomóc zainteresowanemu żurnaliście w przekonaniu wydawcy do publikacji materiału, ale nie zmienia to diagnozy ogólnej, czyli dramatycznego stanu dziennikarstwa i krytyki.

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

II Kongres Kultury Pomorskiej jest dofinansowany ze środków Województwa Pomorskiego, Miasta Gdańska, Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030 PROO, Starostwa Powiatowego w Wejherowie, Miasta Wejherowa, Miasta Gdyni. Wydarzenie „Kształtowanie tożsamości kulturowej miasta” dofinansowano ze środków Gminy Miasta Rumi. Wydarzenie „Kultura (dla) imigrantów: edukacja i partycypacja” dofinansowano ze środków Miasta Sopotu.

Organizator: Fundacja Pomysłodalnia

II Kongres Kultury Pomorskiej objęli honorowym patronatem: Narodowe Centrum Kultury, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Minister ds. Społeczeństwa Obywatelskiego Agnieszka Buczyńska, Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk, Wojewoda Pomorska Beata Rutkiewicz, Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, Prezydent Miasta Wejherowa Krzysztof Hildebrandt, Rektor Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku prof. Zbigniew Osadowski. Wydarzenie „Kultura (dla) imigrantów: edukacja i partycypacja” honorowym patronatem objęła Magdalena Czarzyńska-Jachim Prezydent Sopotu.

Partnerzy: Gdański Teatr Szekspirowski, Instytut Kultury Miejskiej, Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”, Zakład Kulturalny, Gdański Archipelag Kultury, Goyki 3 Art Inkubator, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Filharmonia Kaszubska (Wejherowskie Centrum Kultury), Pracodawcy Pomorza, Uniwersytet Pomorski w Słupsku, Cepelin Books, Stacja Kultury – Biblioteka Rumia, Teatr Muzyczny w Gdyni, PSONI O. Gdynia/Teatr Biuro Rzeczy Osobistych, Fundacja Wspólnota Gdańska, Fundacja Fala Nowej Kultury, Fundacja im. Józefa i Jadwigi Chełmowskich Skansen, Centrum Dolna Brama, Fundacja ArtFormacja22, Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie, Diety od Brokuła, Policyjny Klub Honorowych Dawców Krwi w Gdyni, Kopoczyński. Adwokaci i radcowie prawni.

Partnerzy medialni: gdansk.pl, e-teatr, Pomorze Kultury, Gazeta Świętojańska, Zawsze Pomorze, Radio Gdańsk, dziendobryPomorze.pl

Wydarzenie realizuje założenia programu „Gdańsk bez plastiku”.