Termin: 11.03.2024, godz. 17.30
Miejsce: Teatr Gdynia Główna
Wstęp wolny, na zgłoszenia organizator czeka pod mejlem: kongres@pomorzekultury.pl.
Osoby ze szczególnymi potrzebami dotyczącymi udziału w wydarzeniu, proszone są o zgłoszenie tego faktu mailowo: pomyslodalnia@gmail.com lub telefonicznie: 608-661-616.
Fundacja Pomysłodalnia zaprasza na kolejną dyskusję w ramach II Kongresu Kultury Pomorskiej. Czy chcesz mieć wpływ na kulturę na Pomorzu? Interesuje cię konstruowanie i wspieranie? Ważne są dla Ciebie idee i wartości, jakie może nieść ze sobą dla społeczności kultura? Jeśli tak, zapraszamy Cię na Kongres Kultury Pomorskiej.
– Fundacja Pomysłodalnia rozpoczyna cykl dyskusji, warsztatów i spotkań tworzących II Kongres Kultury Pomorskiej pod przewodnim hasłem: „Kultura dobrych praktyk i pomysłów”. Teatr jako temat pierwszego tegorocznego wydarzenia jest nieprzypadkowy – I Kongres Kultury Pomorskiej rozpoczęliśmy w 2015 r. dyskusją pt. „Porozmawiajmy o Teatrze Szekspirowskim”. Na tegoroczną dyskusję zapraszamy wszystkich zainteresowanych teatrem na Pomorzu: twórców, badaczy, krytyków, urzędników odpowiedzialnych za kulturę i, oczywiście, widzów. Staramy się działania kongresowe wzbogacać ciekawymi wydarzeniami, tym razem będą to: uroczystość wręczenia nagród Gazety Świętojańskiej i pokaz spektaklu „Król i Błazen” w wykonaniu Adama Walnego. Uczestników dyskusji zachęcamy do zapoznania się z raportem „Życie teatralne na Pomorzu 2023” – zaprasza Magdalena Olszewska, prezeska Fundacji Pomysłodalnia, głównego organizatora Kongresu.
Fundacja Pomysłodalnia przystąpiła do organizacji II Kongresu Kultury Pomorskiej pod hasłem „Kultura dobrych praktyk i pomysłów” w zeszłym roku. Finał odbędzie się w 2024 r. w dwóch miejscach: 18 października w Gdańsku i 19 października w Wejherowie. Na Kongres złoży się kilkadziesiąt wydarzeń w różnych miejscach województwa pomorskiego. Główny nacisk zostanie położony na podnoszenie kompetencji oraz promocję dobrych praktyk i pomysłów z regionu i kraju w ramach warsztatów oraz spotkań praktycznych. Ważnym składnikiem przedsięwzięcia będą także dyskusje, w tym dyskusje panelowe na finał w obu dniach. Integralnym składnikiem będą manifestacje artystyczne oraz interwencje w przestrzeni publicznej.
– Sukces I Kongresu jest zobowiązaniem, z którego należy się wywiązać, dlatego powołujemy II Kongres. Na przesunięcie czasowe wpłynęła oczywiście pandemia, ale też Kongres wymaga godnych przygotowań. Bardzo zależy nam na otwartości i transparentności całego procesu konstruowania Kongresu. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych rozwojem kultury pomorskiej do udziału w tworzeniu Kongresu w formie dla niego optymalnej i adekwatnej: od pomysłu, sugestii po deklarację organizacji wybranego modułu. Zależy nam na tym, by każdy, kto chce mieć wpływ na kształt Kongresu, mógł zabrać głos i uczestniczyć w nim na godnych prawach. Oczywiście mamy plan i koncepcję, ale jest dużo miejsca na nowe inicjatywy: warsztaty, spotkania, tematy, zaproszenie konkretnych osób. Zależy nam na promocji dobrych praktyk i realizacji dobrych pomysłów z Regionu, chcemy też zaprezentować najciekawsze idee z kraju. Nade wszystko zależy nam na ukazaniu ważności kultury dla naszych społeczności. Dyskusje kongresowe staramy się prowadzić w duchu Sanforda Ikedy – zadeklarowała Magdalena Olszewska.
Celem idealnej dyskusji, jak ją tutaj definiuję, jest uczenie się (oraz nauczanie, co jest formą uczenia się). W przeciwieństwie do debaty, która jest grą o sumie zerowej, dyskusja jest grą o sumie dodatniej. Dyskusja jest podobna do wymiany rynkowej o tyle, że każda strona na niej korzysta. To dyskusja, a nie debata jest drogą do intelektualnego rozwoju (-) Sanford Ikeda.
Harmonogram
Godz. 17.30-21.30
17.30-19.30 Porozmawiajmy o (pomorskim) teatrze (dyskusja)
19.30-19.50 Uroczystość wręczenia nagród teatralnych i obywatelskich Gazety Świętojańskiej za rok 2023
20.00-20.40 „Król i Błazen” w wykonaniu Adama Walnego
20.40-21.30 Kuluary
II Kongres Kultury Pomorskiej objęli honorowym patronatem: Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk i Aleksandra Dulkiewicz Prezydent Gdańska.
Partnerzy: Gdański Teatr Szekspirowski, Instytut Kultury Miejskiej, Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”, Zakład Kulturalny, Gdański Archipelag Kultury, Goyki 3 Art Inkubator, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Filharmonia Kaszubska (Wejherowskie Centrum Kultury), Pracodawcy Pomorza, Uniwersytet Pomorski w Słupsku, Stacja Kultury – Biblioteka Rumia, Fundacja Wspólnota Gdańska.
Dodatkowe informacje:
Strona Kongresu
Spektakl „Król i Błazen” inspirowany dramatem Michela de Ghalderode „Eskurial” oraz fragmentami „Króla Leara” Szekspira jest próbą zrozumienia istoty roli i fenomenu gry w relacjach między ludźmi. Tę grę obnaża Śmierć…tu Śmierć Królowej powoduje (zakazaną) rozpacz Błazna, zakochanego w Królowej i obojętność Króla (też nie na miejscu)… Każdy z nich próbuje utrzymać role, która w majestacie śmierci jest nie do utrzymania. Królowa – dzięki Śmierci – ma wgląd w rzeczywistą sytuację męża i kochanka. Oni zaś, korzystając z narzędzi gry – wymiany ról – mogą otworzyć lekko ten wentyl bezpieczeństwa – i zamieniając się rolami powiedzieć, co o sobie myślą. Niestety, zamiana ról kończy się dla jednego z nich tragicznie. Lecz czy to rzeczywiście jest tragedia, skoro i tak za wszystkie nici pociąga umierająca Królowa?
Spektakl „Król i Błazen” w wykonaniu Walny-Teatr, tekst: Michael de Ghalderode, muzyka: Witold Broda, pomysł i wykonanie Adam Walny, kostiumy Monika Malicka Kusak, marionetki Adam Walny